Overslaan en naar de inhoud gaan
Marleen Bosch bladert in cursusmap

Online cursussen: werkt dat wel?

07.12.2020

Mijn naam is Marleen Bosch en in opdracht van Impluz Preventie geef ik de cursus Mental Health First Aid (MHFA).

Koptekst
Het interview

Inhoud

Hoe lang werk je al als trainer?
Ik werk nu ongeveer 5 jaar als trainer, veelal op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en bewustzijnsontwikkeling. Sinds begin van dit jaar geef ik ook de cursus MHFA.

Welk platform gebruik je voor je digitale trainingen en waarom?
Ik werk graag met Zoom en dat bevalt mij erg goed. Het is heel gebruikersvriendelijk, zowel voor de deelnemers als voor mij als trainer. Het heeft alle functionaliteiten die ik nodig heb: een goede gallery view waardoor ik alle deelnemers in beeld heb, chatfunctie, ik kan mijn scherm delen waardoor ik dia’s en filmpjes kan laten zien en natuurlijk de break-out rooms waar de deelnemers in kleine groepjes aan opdrachten en casussen kunnen werken.  

Hoe heb jij de omschakeling naar digitaal werken, digitaal overleggen en digitaal trainen ervaren?
Het was in eerste instantie even wennen, we moesten allemaal onze weg hier in vinden. Dat geldt zowel voor de deelnemers als voor mijzelf en natuurlijk ook voor mijn collega-trainers. En dan vind ik het mooi en opvallend om de flexibiliteit van een ieder daar in te ervaren. Waar aanvankelijk wat weerstand is, volgt acceptatie en vervolgens worden ook de voordelen van het digitale trainen gezien en gewaardeerd. We hebben het met elkaar ook over hoe we beide vormen, online en op locatie, kunnen blijven aanbieden.

Wat zijn nu volgens jou de belangrijkste verschillen tussen het geven van een fysieke en een digitale training/cursus?
Allereerst is de manier van contact maken en houden met elkaar een groot verschil. Als je samen in een ruimte bent, vang je natuurlijk bewust en onbewust veel meer signalen, verbaal en non-verbaal, op dan wanneer je elkaar alleen via het scherm ziet. Tegelijkertijd heeft het me juist positief verrast dat er ook via het scherm vrij snel een gevoel van verbinding in een groep kan ontstaan. Een ander verschil is dat als je fysiek samenkomt er meer dynamische werkvormen mogelijk zijn. Die variatie is prettig, verfrissend, motiverend en laat je ook op verschillende manieren leren. In online trainingen kun je natuurlijk ook veel verschillende werkvormen toepassen en zijn er allerlei creatieve mogelijkheden om een online training dynamischer te maken, maar je zit toch veel op je stoel achter je beeldscherm. Bij de online MHFA training doen deelnemers meer zelfstudie dan bij de fysieke training. Daardoor nemen zij met meer basiskennis deel aan de online bijeenkomsten en kun je dus sneller de diepte in gaan samen. Nog een verschil is dat er in de fysieke cursus, die meer dagdelen in beslag neemt, méér ruimte is om te oefenen met gesprekken. Een voordeel daarentegen van de online variant is dat deze minder tijd in beslag neemt.

In trainingen/cursussen is vaak het oefenen en aanleren van vaardigheden een belangrijk  onderdeel, hoe doe je dit in een digitale training/cursus?
Ik vind het heel mooi om te zien hoe ook in de online cursus kan worden geoefend met casuïstiek en met het daadwerkelijk voeren van het gesprek. Tegelijkertijd zie ik ook dat dat oefenen makkelijker gaat als deelnemers fysiek samen zijn. Het oefenen gaat meer ontspannen als je tegenover elkaar zit dan wanneer je naar een beeldscherm kijkt. Dan is een gesprek online oefenen met iemand toch lastiger: je neemt minder non-verbale signalen waar, ervaart meer afstand, het contact maken vraagt meer. De break-out room vind ik hier dan ook heel belangrijk om te gebruiken. Je wordt dan voor een bepaalde tijd met een aantal deelnemers digitaal bij elkaar gezet. Doordat je dan met een kleiner groepje bent (maximaal vier personen), voel je dan toch meer contact, veiligheid en nabijheid om gesprekken te oefenen. Tegelijkertijd is dit ook voor een groot deel de realiteit waar we nu in leven. We hebben veel meer contact via beeldscherm dan live, dus dat óók oefenen heeft ook weer zijn voordelen.

Hoe zie jij de toekomst voor het geven van fysieke en digitale trainingen, als we geen beperkingen meer hebben door COVID-19?
Mijn persoonlijke ideaal zou zijn dat we beide aanbieden. Voor sommigen is vier dagdelen cursus volgen te belastend in de tijd, is het niet te combineren met hun werk of andere bezigheden. Dat is dan een reden om niet aan de cursus MHFA (op locatie) deel te nemen. Als we hen dan d.m.v. de online cursus wél kunnen laten kennismaken met het gedachtengoed van MHFA, als zij wél kennis verkrijgen over signalen en symptomen van psychische aandoeningen, als zij wél bewust worden van het stigma rondom psychische aandoeningen en hun eigen (vaak onbewuste) vooroordelen, als zij wél goede tips en inzichten krijgen voor het voeren van gesprekken en daar (in iets beperktere mate) mee hebben kunnen oefenen, dan vind ik dat we heel veel bereiken met een groep die de cursus anders niet zou volgen. En ik vind de online cursus een hele mooie aanvulling en toegevoegde waarde hebben.

Feedback van deelnemers aan de blended online MHFA-cursus

“Ik vond het een zinvolle cursus, vanuit een professionele rol, maar eigenlijk voor ieder mens in onze samenleving. Het maakt duidelijk dat iets niet altijd hoeft te zijn zoals je op het eerste oog ziet (of zoals je zelf aanneemt/invult). Laat je ook nadenken over jouw eigen handelen en reikt handvatten aan om niet handelingsverlegen te zijn. Daarnaast kan deze cursus bijdragen aan het doorbreken van het stigma rondom psychische problemen/aandoeningen. De trainer had een warme persoonlijkheid waarbij merkbaar was dat zij veel ervaring heeft rondom de behandelde onderwerpen tijdens de cursus. Zelfs via het beeldscherm zorgde zij ervoor dat we als een groep konden deelnemen aan de cursus”.

 

“Ik vind het goed dat er aandacht aan dit onderwerp wordt besteed. Voor mensen die helemaal geen kennis van dit onderwerp hebben, is het heel leerzaam. Voor mensen als ik, die al wel enige kennis hebben, is het een goede herhaling maar ook fijne tools om te kunnen gebruiken. Veel oefeningen, afwisseling, ideaal dat je ook in alle rust zelf wat kan doen maar ook gezamenlijk met anderen dingen kunt bespreken”.

 

“Prima optie op deze manier (online via Zoom). Rustige, duidelijke, prettig cursusleider en goede veilige sfeer tijdens de bijeenkomsten online. Relatief kort en bondig, afwisselend met opdrachten, filmpjes en luisteren. Verder was het voor mij veel opfrissen maar ik heb zeker weer nieuwe dingen geleerd".

 

“Prima cursus. Goed doordachte opbouw met mooi diverse leeronderdelen. Ondanks dat niet alles nieuw was, leer je er altijd wat van. Ik vond de interactieve filmpjes, waarbij ik de signalen eruit moet halen heel leerzaam. De lessen van de trainster waren goed afgestemd met ons als cursisten".

Meer nieuws

Read more about KOPPsupport is goud waard voor jongeren
KOPPsupport
Preventie

KOPPsupport is goud waard voor jongeren

Psychische problemen bij ouders? Deze interventies zijn voor hun kinderen goud waard. Een depressie, een borderlinestoornis, een alcoholverslaving. Dat is niet alleen belastend voor de persoon zelf
Lees meer
Read more about NIEUW: podcast over Impluz
kind doet handstand
Algemeen

NIEUW: podcast over Impluz

Marjolein en Folkert leggen ons in de aflevering uit wat Impluz doet, wat hun persoonlijke drijfveren zijn en waar ze tegenaan lopen. Beluister de podcast via: https://open.spotify.com/episode
Lees meer
Read more about Als het thuis stormt: aandacht voor KOPP
Voordeur met fietsen ervoor
Preventie

Als het thuis stormt: aandacht voor KOPP

Met KOPP worden Kinderen van Ouders met Psychische Problemen bedoeld. Voor deze kinderen/jongeren is het opgroeien in een gezin waar veel spanning of zorgen zijn niet eenvoudig. Het kan variëren van
Lees meer